01 listopada 2023

Ciasto dyniowe

 


Sezon na dynie w pełni, więc upieczemy ciasto dyniowe
a przy okazji zrobimy zapas pulpy i dynię kandyzowaną.

     Składniki na pulpę i dynię kandyzowaną:

    -dynia hokkaido
    -cukier
    -kwasek cytrynowy
    -oliwa
    -skórka z pomarańczy



     Składniki na ciasto:

    -25 dkg pulpy z dyni
    -25 dkg cukru
    -25 dkg mąki 405
    -4 jajka L lub 5 jajek M
    -15 dkg stopionego masła
    -4 łyżki soku z pomarańczy
    -czubata łyżka startej skórki z pomarańczy
    -2,5 łyżeczki proszku do pieczenia


Oddzielamy żółtka od białek.
Białka ze szczyptą soli ubijamy na sztywną pianę.


Ucieramy żółtka z cukrem.


Dodajemy stopione masło i ucieramy.

Dodajemy stopniowo pulpę i ucieramy.


Dodajemy mąkę z proszkiem do pieczenia,
skórkę pomarańczową i sok z pomarańczy
i ucieramy.



Dodajemy pianę z białek i delikatnie mieszamy.


Przekładamy do blaszki z papierem do pieczenia
i pieczemy w temperaturze 170 st. C przez ok. 55 minut
a najlepiej do suchego patyczka.



Smacznego!

Dynia hokkaido nie wymaga obierania.
Wystarczy wydrążyć gniazda nasienne.


Dynię na pulpę kroimy w paski.
Układamy na blaszce z papierem do pieczenia,
skrapiamy oliwą,
przykrywamy szczelnie folią aluminiową
i pieczemy ok. 40 minut w temperaturze 200 st. C.


Dynię do kandyzowania kroimy w kostkę.
W zależności od ilości dyni przygotowujemy syrop.
Proporcje podstawowe to:
-szklanka cukru
-1/2 szklanki wody
-łyżeczka kwasku cytrynowego

Wodę zagotowujemy z cukrem i skórką  z pomarańczy
a kiedy zacznie wrzeć - wsypujemy kwasek cytrynowy.

Do syropu wrzucamy pokrojoną dynię
i gotujemy 2 minuty.

Odstawiamy do wystudzenia.

Odcedzamy dynię i ponownie zagotowujemy syrop.

Wrzucamy dynię i doprowadzamy do wrzenia.

Przekładamy do słoiczków, zakręcamy i gotowe.


Upieczoną dynię blendujemy.
Przekładamy do słoiczków, zakręcamy
i pasteryzujemy ok. 15 minut.



Gotowe.



























71 komentarzy:

  1. Widzę już zapasy dyni w słoikach. Ja do tej pory zrobiłam jedynie leczo na zimę. Twoje ciasto ma piękny kolor. Mam swoje dynie, co prawda tego roku nie było takiego urodzaju, jaki był w poprzednim sezonie. Chętnie skuszę się na taką babkę do kawki :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Te zapasy robimy stopniowo i po trochu:) coś zostanie to trzeba zagospodarować i coś przy okazji. I tak zawsze się kilka słoiczków uzbiera.
      Kolorek to zasługa dyni a ciacho polecam.
      Pozdrawia🧡

      Usuń
  2. Wygląda przepysznie i jaki ma piękny kolorek! 😍
    Uwielbiam dynię hokkaido za smak, kolor i jadalną skórkę 🧡.
    Też muszę zrobić zapasy, bo jeszcze zostało mi kilka sztuk :)
    Serdecznie pozdrawiam 🤗

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Kasiu bardzo dziękuję 🙂
      Masz rację ,to jest chyba najlepsza dynia. Najważniejsze, że nie trzeba się męczyć przy obieraniu:)
      A kolorek jest mega! Aż ciężko było fotki zrobić 😉
      Pozdrawiam cieplutko🤗 🧡

      Usuń
  3. Ależ piękny żółty kolor tego ciasta, aż ślinka leci :) Na Twoim blogu zawsze znajduję coś inspirującego i coś, po czym moje ślinianki zaczynają pracować w zdwojonym tempie :) Uściski...

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Iwonko
      Bardzo się cieszę, że nasze przepisy działają tak pozytywnie🙂
      Też tak mam, że jak widzę coś pysznego to już bym jadła:)
      Czyli to prawda, że jemy oczami:)
      Dziękuję za odwiedziny.
      Pozdrawiam cieplutko 🧡🧡

      Usuń
  4. Uwielbiam dynię w różnych postaciach! :)

    OdpowiedzUsuń
  5. Wspaniałe jesienne ciasto :) dynia hokkaido to mój ulubiony rodzaj dyni :)

    OdpowiedzUsuń
  6. Pyszota. Dzięki za przepis. Pozdrawiam serdecznie

    OdpowiedzUsuń
  7. Maminku! Kolejna propozycja dla miłośników "warzywnych" ciast, a więc dla mojej Rodzinki! Ten kolor zachwyci każdego i już widzę Matyldzię pałaszującą duży kawał :-) Może nawet Alutkę zwabię do siebie na lep tego przysmaku? Muszę tylko przyłatwić dynię hokkaido, bo chyba z tego gatunku wychodzi najlepiej (no i odpadają ceregiele z obieraniem). Widzę, że festiwal zdrowych ciast u nas trwa!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Marzyniu
      Teraz te dynie są dostępne bez problemu i faktycznie najwdzięczniejsze do obróbki.
      Myślę, że dzieciaczkom na pewno będzie smakowało ciasto a jak zrobisz leniwe kluski albo kotleciki, na które przepisy są u Kasi Futki to dopiero będzie radocha:)
      My już z dynią skończyliśmy, teraz zaprawiamy opieńki:)
      Bardzo późno w tym roku ale najważniejsze, że nie zawiodły 🙂
      Pozdrawiam serdecznie i słoneczka życzę 🤗🧡

      Usuń
  8. U mnie pulpa z dyni to również stały zapas jesienią, ale kandyzowanej jeszcze nie robiłam. Do czego potem jej używasz?
    A ciasto jest w tak pięknym kolorze że trudno przejść obok niego obojętnie. Od razu humor się poprawia po jednym kawałku, szczególnie gdy za oknem szarzyzna a na talerzyku słonecznie 😀 serdecznie pozdrawiam 🙂🏵️

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ciasto faktycznie jak słoneczko:)
      Byłaby fajna nazwa" ciasto słoneczne"🙂
      Dynię i marchewkę kandyzowaną wykorzystuję głównie do keksu a ten wiadomo, że najlepiej smakuje jesienią i zimą. Przynajmniej u nas tak jest:)
      Zastępują suszone morele,które jeśli są pomarańczowe to niestety siarczynowane a to zdrowe nie jest.
      Można też dodawać do deserów i dekoracji.
      Słoneczka życzę i pozdrawiam cieplutko 🌞🍁🍂

      Usuń
  9. Nigdy jeszcze nie piekłam ciasta dyniowego. Ba, chyba nawet nie jadłam. Marchewkowe tak, ale dyniowe .... Chętnie spróbuję :)
    Pozdrawiam cieplutko! ♥

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To co na pewno wyróżnia to ciasto to intensywny żółty kolor i smak pomarańczy .
      Do kawy idealne:)
      Pozdrawiam serdecznie ❤️

      Usuń
  10. Uwielbiam dynię, zwłaszcza Hokkaido, w różnych postaciach. Robię zupy na słodko i na ostro, ciasta, kluski dyniowe, koktaile itd. Niestety w tym roku nie posadziłam w ogrodzie dyni, więc muszę kupować, ale obiecałam sobie, że w przyszłym roku koniecznie muszę ją posadzić. Jak mam swoją, to robię więcej pulpy do słoików i potem aż do wiosny mamy zapas. Nie robiłam jednak nigdy kandyzowanej, muszę Twój przepis wypróbować.
    Pozdrawiam serdecznie!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Witam na blogu i dziękuję za komentarz🙂
      Gdybym miała ogródek na pewno posadziłabym tę dynię.
      Kupuję bo lubię ja mieć w spiżarni i wykorzystać kiedy chcę:)
      Kandyzowaną polecam.
      Pozdrawiam cieplutko!

      Usuń
  11. Ciasto wygląda pięknie!! Ten kolorek. Jeszcze nie piekłam w tym roku, ale patrząc jak wygląda u Ciebie, z pewnością to zrobię. Pulpę i dynię w delikatnej zalewie octowej robiłam każdego roku, ale kandyzowanej jeszcze nie. U nas w tym roku ślimaki wyjadły siewki już z kilkoma listkami i mam bardzo niewiele. Tylko raz piekłam chleb z dodatkiem pulpy dyniowej. Pozdrawiam serdecznie:):):)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Oj te ślimaki! Utrapienie szczególnie dla warzyw. Siejesz,czekasz a te w jedną noc zniszczą wszystko.
      Ale troszkę Ci na szczęście zostało 🙂
      Wszystkiego dobrego!

      Usuń
  12. Chętnie bym się nim poczęstowała :)

    OdpowiedzUsuń
  13. Wspaniały, optymistyczny kolor ma to ciasto!

    OdpowiedzUsuń
  14. Witam serdecznie ♡
    Świetna inspiracja :) Właśnie szukam dyniowych przepisów bo w tym roku bardzo dużo dyni u mnie :) Apetyczne ciacho!
    Pozdrawiam cieplutko ♡

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję i pozdrawiam serdecznie 🧡

      Usuń
    2. To ja dziękuję za podpowiedź co pysznego zrobić z dyni :) Takie przepisy o tej porze roku są dla mnie na wagę złota!

      Usuń
    3. Cieszę się, że trafiłam z przepisem na czas kiedy dynia króluje:)
      Już myślałam, że skończyłam przetwory z dyni ale dostałam dwie kolejne i trzeba je zagospodarować:)
      Na pewno się przydadzą.
      Pozdrawiam cieplutko 🧡

      Usuń
    4. Moim zdaniem dyni nigdy za wiele :) Pyszna i sycąca. Warto wprowadzać ją do diety nie tylko w okresie jesiennym, choć wiadomo, że to królowa tej pory roku :)

      Usuń
    5. Dokładnie tak:)
      Tym bardziej, że jest sporo odmian i jest w czym wybierać:)

      Usuń
    6. Kochana, kiedy nowy przepis się pojawi? Jakbym mogła podrzucić jakiś pomysł... to może już coś grudniowego świątecznego? :)

      Usuń
    7. Klaudia
      Miło, że czekasz na kolejny post i nawet przez moment zastanawiałam się czego jeszcze nie ma na blogu czym mogłabym się podzielić.
      Chyba jest wszystko:)Przepisy,które chciałam ocalić od zapomnienia wrzucaliśmy systematycznie.
      Jeśli chodzi o świąteczne potrawy jestem raczej tradycjonalistką .
      Może wynika to z tego, że budzą miłe wspomnienia:)
      Pozdrawiam serdecznie 🧡

      Usuń
    8. Myślę, że nie tylko ja czekam :)
      Może jeszcze coś dodasz, wszak co chwile pojawiają się nowe przepisy, które warto zapamiętać :) Zresztą o tradycyjnych potrawach również chętnie się czyta, zwłaszcza gdy nie ma się w prawy w ich robieniu, tak jak ja :D
      Pozdrawiam ciepło!

      Usuń
  15. Hej Maminku. Wspaniały pomysł na to ciasto z dyni. I przetwory również. Dynia jest pyszna. Cieszę się, że jest nowy post. Kochana. Moja babcia robiła przetwory z czego się dało.

    Pozdrawiam najserdeczniej.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Witam Kasiu
      Miło, że zajrzałaś:)
      Słoiczków robimy coraz mniej ale zawsze trochę się uzbiera.
      Mama robiła podobnie jak Twoja Babcia a jej spiżarnia to był prawdziwy skarbiec dobroci🙂
      Pozdrawiam cieplutko🧡

      Usuń
  16. Gotować i jeszcze mieć czas to fotografować i opisywać? Podziwiam, serio obłęd! :)

    OdpowiedzUsuń
  17. Ciasto dyniowe prezentuje się bardzo smakowicie :D
    Pozdrawiam serdecznie.

    OdpowiedzUsuń
  18. Dzięki! Jest smakowite:)
    Pozdrawiam 🧡

    OdpowiedzUsuń
  19. Pomysły na dynię bardzo kuszące. Ciasto wygląda pysznie, mam teraz kilka dyń do przerobienia, niestety nie hokkaido, ale myślę, że również świetnie się nadadzą do ciasta. Koniecznie muszę je zrobić, do kawki będzie idealne :)
    Pozdrawiam ciepło, Agness:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Agnes
      Oczywiście, że zwykła dynia nadaje się na przetwory. Zanim poznałam hokkaido,robiłam wszystko tylko z takich dyń. Hokkaido jest trochę łatwiejsza bo nie wymaga obierania.
      Ciacho polecam do tej kawy na tarasie:)
      Pozdrawiam serdecznie 🧡

      Usuń
  20. Maminku! Co tam daleko! Wbijaj na bazę, dopóki zioła jeszcze zielone :-D

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Wstawiaj wodę na herbatkę, za niedługo będę 🤗

      Usuń
  21. Wygląda apetycznie kusząco <3

    OdpowiedzUsuń
  22. Ciasta dyniowego jeszcze nie jadłam. Muszę zrobić, albo gdzieś kupić i skosztować.

    OdpowiedzUsuń
  23. Pychotka! Uwielbiam dynię za tę mnogość możliwości kulinarnych, którą daje.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dokładnie tak:)
      Bardzo uniwersalne warzywo.
      Pozdrawiam:)

      Usuń
  24. Nos dejas un postre delicioso, no conocía yo esas calabacitas. Un beso

    OdpowiedzUsuń
  25. Pysznie zapowiada się to ciasto, pomysł na mus z dyni do słoików też rewelacyjny :D

    OdpowiedzUsuń
  26. Uwielbiam wszystko z dyni! Dziękuję za przepis :)

    OdpowiedzUsuń
  27. Mniam mniam, chetnie bym skosztowala ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Zapraszamy:) mamy zapas pulpy z dyni,upieczemy na świeżo 🤗

      Usuń