22 grudnia 2013

Sernik tradycyjny



   Święta bez sernika? - to wykluczone!
Sernik tradycyjny, przygotowywany przez mamę musi być na świątecznym stole, bo to już jest tradycja.


   Składniki:

-1 kg twarogu ( może być twaróg gotowy )
-1 szklanka cukru
-4 jajka
-5 dkg margaryny lub masła
-aromat śmietankowy
-2 łyżki maki ziemniaczanej
-dżem z czarnej porzeczki lub agrestu lub śliwek - do wyboru

Na ciasto:

-1,5 szklanki mąki pszennej
-10 dkg margaryny
-0,5 szklanki cukru pudru
-1 jajko
-łyżeczka proszku do pieczenia
-2 łyżki kakao
-aromat śmietankowy


   Zagniatamy kruche ciasto, ale na początku bez kakao.
Ciasto dzielimy na dwie części w proporcji 2/3 i 1/3.
Do części 2/3 dodajemy kakao.


   Ciemne ciasto rozwałkowujemy i wykładamy nim blaszkę.
Na ciasto nakładamy cienką warstwę dżemu.


   Przygotowujemy masę serową.
Oddzielamy żółtka od białek.
Do żółtek dodajemy tyle cukru aby pozostało nam 2 łyżki, które dodamy do ubitych białek.
Miksujemy.
Dodajemy twaróg i miksujemy.
Dodajemy roztopioną margarynę, aromat i miksujemy.
Dodajemy 2 łyżki maki ziemniaczanej i oczywiście nadal miksujemy.
Ubijamy pianę z białek.
Na końcu dodajemy do niej 2 pozostałe łyżki cukru.
Miksujemy.
Przekładamy pianę do masy serowej i mieszamy wszystko łyżką.

Wykładamy masę na blaszkę a z białej części ciasta, po rozwałkowaniu - wycinamy paseczki, z których robimy ozdobną kratkę na serniku.

Wstawiamy do piekarnika nagrzanego do temperatury 180 st. C na 20 minut.
Zmniejszamy temperaturę do 160 st. C i pieczemy ok. 35-40 minut.


   Sernik jest upieczony:


   Smakuje wyśmienicie.


Smacznego!






7 komentarzy:

  1. Ależ cudownie wygląda!
    Zjadłabym sobie kawałeczek...

    OdpowiedzUsuń
  2. Witam
    Właśnie zna te święta zamierzam zrobić ten sernik na jaką dużą to jest blachę? Ja mam dwie jedna 24x34- taka głębsza i druga jest trochę większa 27x38 dokładnie wchodzi na szer. piekarnika

    OdpowiedzUsuń
  3. Blaszka, w której pieczemy ma wymiar 22 x 30 cm.Jeśli będziesz piekła na większej blaszce -proponujemy zwiększyć proporcjonalnie ilość składników na sernik.

    OdpowiedzUsuń
  4. http://ewapoleca.com.pl18 kwietnia, 2014

    Ciekawa jestem jaki masz patent na tą piękną kratkę. Przyznam się szczerze ,że mnie to wyszło no mało estetyczne. Ciasto nie chciało się rozwałkować, a w ogóle to tej kratki wyszło mi za mało

    OdpowiedzUsuń
  5. Witam Pani Ewo
    nie wiem co mam napisać,bo kratkę robię i zawsze mi wychodzi:)Z ciasta zostawiam ok 1/5 z całości,rozwałkowuję na stolnicy posypanej mąką, a potem radełkiem nacinam paseczki szerokości ok 1cm. Układam na serniku i to wszystko.Myślę,że następne kratki będą idealne.Pozdrawiam:)

    OdpowiedzUsuń
  6. Dobry wieczór :)
    Podpatruję sobie przepisy.
    Serdecznie pozdrawiam i mam nadzieję, że u Was wszystko w porządku. Mam na mysli covidowe zarazy.
    Dużo zdrowia w tym trudnym czasie .
    Ściskam :) :) :) Ariana

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Miło, że nas odwiedziłaś.Mam nadzieję, że wśród przepisów znajdziesz coś dla siebie.
      Wirus chyba rozgościł się na dobre i raczej szybko nas nie opuści.
      Na szczęście udało się przechorować bez powikłań i mam nadzieję,że to były ostatnie odwiedziny tego typa w naszym domu😉
      Wszystkiego dobrego życzymy.
      Dużo zdrowia!
      Całuski🥰

      Usuń